Saaie muren, futloos team? Kunst op de werkvloer werkt! 🖼️

Kunst op de werkvloer

Er zijn veel goede redenen om kunst te kopen, maar het kan om meerdere redenen,ook interessant zijn als investering. Het inspireert medewerkers en relaties, het kan fiscaal aantrekkelijk zijn en (onbelast) in waarde stijgen. Waar let je op als je erin wilt beleggen?

Kunst kan renderen

In de eerste instantie koop je een kunstwerk natuurlijk omdat het je aanspreekt, je raakt, maar hoe leuk is het als het in de toekomst in waarde stijgt? Daarvoor is het belangrijk dat het een origineel kunstwerk is, een lage oplage heeft en dat de kunstenaar (enige) bekendheid heeft. Let daarom of het geleverd wordt met certificaat van echtheid dat voorzien is van een handtekening van de kunstenaar en een eventueel nummer als het een oplage is.

Fiscaal vriendelijk

Het aankopen van kunst is zelfs fiscaal aftrekbaar! Je mag als bedrijf tot 40% van de aankoopwaarde van het aangeschafte kunstwerk, mits aangekocht bij de kunstenaar of galerie, afschrijven en de BTW is aftrekbaar. Als eigenaar, directeur of groot aandeelhouder mag je een werk dat aangekocht is door jouw bedrijf kopen tegen die 40%. Eventuele waardestijging is volledig onbelast. Dit kan op termijn dus heel aantrekkelijk zijn en veel geld opleveren!

Kunst op de werkvloer

Binden met kunst

Naast dat het fiscaal aantrekkelijk is kun je als bedrijf ook jouw personeel laten mee profiteren. Als een kunstwerk afgeschreven is zou je het bijvoorbeeld aan jouw personeel kunnen aanbieden. Dit werkt bindend en de geste zal zeker gewaardeerd worden.

Bezoekers en klanten zullen direct onder de indruk zijn als ze bij binnenkomst kunst zien hangen. De entree is jouw visitekaartje. Een krachtig kunstwerk trekt direct de aandacht en laat zien dat het bedrijf oog heeft voor detail, kwaliteit en uitstraling. Ook geeft het vaak direct aanleiding tot een gesprek wat drempelverlagend werkt.

Iedereen heeft planten, posters of een koffiehoek. Maar originele kunst maakt jouw locatie uniek, je maakt indruk en daardoor blijft de herinnering aan het bezoek levend.

Communiceren met kunst

Met kunst kun je als bedrijf uitstralen waar je voor staat of laten zien dat je maatschappelijk betrokken bent. Grote bedrijven zoals ABN AMRO, ING hebben imposante kunstcollecties. Zij lenen kunstwerken zelfs uit aan musea in binnen- en buitenland. Ook veel ziekenhuizen hebben een vaste collectie of huren kunst om hun patiënten op hun gemak te stellen. 

Ook leuk om te lezen:

Als we milieubewust leven, sparen we onze leefomgeving voor toekomstige generaties. Daarom vind ik het, als kunstenaar, belangrijk om milieubewust te werken en probeer ik zo duurzaam mogelijk te werken en te ondernemen. 

Goed voor de creativiteit

Ook is kunst een belangrijke inspiratiebron. Door veel naar kunst te kijken en ervan te genieten stimuleer je je brein en creativiteit. Het is bewezen dat kijken naar kunst stress vermindert en depressies kan voorkomen. Deze redenen zorgen er dan ook voor dat steeds meer bedrijven originele kunst kopen en ophangen op de werkvloer waardoor het ziekteverzuim afneemt. 

Ook zullen personeelsleden zich sneller op hun gemak voelen in een sfeervolle omgeving. Kunst maakt de ruimte persoonlijk en menselijk.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • nieuwsbrief
  • nieuwbrief
  • nieuwsbrief
  • nieuwsbrief
  • nieuwsbrief
  • nieuwsbrief
  • nieuwsbrief
Ben je benieuwd wat Cluttercore is?

We houden je met onze nieuwsbrief om de week op de hoogte van de TOP 3 blogs. Meld je aan en je bent altijd op de hoogte van de beste, meest gelezen en trending blogs van onze wooninfluencers.

Naam(Vereist)