Bij INretail vinden ze dat de Nederlandse retailsector wel wat erkenning kan gebruiken. Daarom introduceren ze met trots de award voor De Leukste Winkel van Nederland! Deze award is in het leven geroepen om ondernemers met passie voor hun vak in het zonnetje te zetten en tegelijkertijd de retailbusiness een duwtje in de rug te geven. Onze eigen Stephanie Hopmans (mede-oprichter van Wooninfluencers) zit in de jury, maar het leuke is: ook jij kunt stemmen! Want wie weet er nu beter welke winkel tot zijn of haar favorieten behoort dan de consument zelf, oftewel: jij?
Wat extra erkenning voor de retailsector
Het moge duidelijk zijn dat de retailsector het de laatste jaren niet makkelijk heeft, en daarmee doelen we vooral op fysieke verkooppunten. Terwijl consumenten steeds meer online shoppen, wordt het een uitdaging om ook offline een authentieke ervaring aan te bieden. Klanten worden steeds kritischer en veel retailers vinden het moeilijk om aan hun hoge verwachtingen te voldoen. Want hoe kun je je met het overaanbod van producten en merken nog onderscheiden en de consument blijven verrassen? Wat INretail betreft zijn er nog genoeg winkels die daarin slagen. Winkels die met deze award de erkenning krijgen die ze verdienen…
Om verkoop te blijven stimuleren zijn er namelijk een aantal zaken essentieel, zoals de uitstraling van de etalages, de sfeer van de entree, productpresentatie, de kleurstelling en totale indeling.
Wat maakt een winkel nu zo bijzonder?
Heb je er wel eens bij stilgestaan waarom je in sommige winkels blijft terugkomen, terwijl je anderen alleen bezoekt als je echt iets nodig hebt? Als winkelstyliste stel ik mezelf deze vraag regelmatig. Hoewel het natuurlijk aan het assortiment kan liggen, speelt de algehele winkelervaring namelijk zeker mee. Retail- of winkelstyling legt de focus op het onderscheiden in de markt. Door aantrekkelijke styling en verrassende productpresentatie (en etalages!) wordt het oog van de klant getrokken en wordt een winkel echt inspirerend, in plaats van enkel een verzameling producten. Daar wordt dan ook op gelet bij het beoordelen van de nominaties voor De Leukste Winkel van Nederland: Zijn de producten mooi gepresenteerd, is de winkel sfeervol, inspirerend en voel je je er welkom? Met andere woorden: hoe is de beleving?
En ook hoe je benaderd wordt door personeel speelt daar een grote rol in. Je kent vast wel een winkel met prachtige producten, maar waar je je op de een of andere manier niet prettig voelt, niet?
Van online terug naar offline shoppen
Misschien ben jij zo iemand die om graag iets online bestelt. En laten we eerlijk zijn: je bent niet de enige! Maar waar we wel met z’n allen bij stil moeten staan is of dat wel zo verstandig is. Want hoe meer we bij de grote online winkels bestellen, hoe minder omzet er gaat naar winkeliers. En dit zal uiteindelijk ten koste gaan van het straatbeeld.
Breng je stem uit op de leukste winkel van Nederland☑️🗳️
Draag jij de Retail industrie ook een warm hart toe? Dan stem je natuurlijk op De Leukste Winkel van Nederland! Er zijn maar liefst 12 categorieën waarin je een stem kunt uitbrengen en je kunt zoveel winkels nomineren als je maar wilt. De 10 winkels met de meeste stemmen per categorie komen in aanmerking voor de award, die door de professionele jury zal worden uitgereikt. Stemmen kan tot 12 januari 2025!