Woontrend 2025: Mentale gezondheid grootste invloed op interieurs

Woontrend 2025 Mentale gezondheid

Uit onderzoek onder wooninfluencers blijkt dat duurzaamheid niet meer de belangrijkste trend is voor 2025. Volgens de wooninfluencers zal de toenemende focus op mentale gezondheid de meeste invloed hebben op de manier waarop woonruimtes worden ingericht. De trend reflecteert een brede maatschappelijke verschuiving waarin het belang van mentale gezondheid steeds meer erkend wordt, zowel in persoonlijke omgevingen als in de interieurbranche. Uit onderzoek onder wooninfluencers blijkt dat duurzaamheid niet meer de belangrijkste trend is voor 2025. Volgens de wooninfluencers zal de toenemende focus op mentale gezondheid de meeste invloed hebben op de manier waarop woonruimtes worden ingericht. De trend reflecteert een brede maatschappelijke verschuiving waarin het belang van mentale gezondheid steeds meer erkend wordt, zowel in persoonlijke omgevingen als in de interieurbranche. Om hier verder op in te zoomen stelden Wooninfluencers.nl de vraag om aan te geven wat de belangrijkste bijbehorende trends zijn die zij opmerken en verwachten in 2025.  

Stephanie Hopmans, oprichter Wooninfluencers: “In aanloop van dit onderzoek heb ik met wooninfluencers gesproken. Steeds meer mensen worden zich bewust van het belang van hun mentale welzijn, vooral omdat hier met steeds meer openheid over gesproken wordt en omdat ervaringen via sociale media en bekende mensen meer gedeeld worden.  Hierdoor is het taboe rondom mentale problemen een beetje doorbroken en moedigt dit mensen aan om hun ervaringen te delen en steun te zoeken.

De manier waarop we nu leven met overvolle agenda’s en constante verbondenheid, leidt steeds meer tot stress en burn-out’s. Het is goed uit te leggen dat een gezonde balans tussen werk en privéleven steeds belangrijker is geworden. De COVID-19-pandemie versnelde dit proces omdat mensen zich angstig, eenzaamheid en onzekerheid voelden. Maar ook opgesloten. Nu ook bekend is dat je fysieke en mentale gezondheid onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, is het bevorderen van je gezondheid en welzijn in je huis een logische stap. We zien dit onderwerp dan ook veel terug in de blogs die we aangeleverd krijgen. Het interieurontwerp is geëvolueerd om een omgeving te creëren die rust en welzijn ondersteunt. We wilden weten wat de belangrijkste trends waren die passen bij het creëren van een woonruimte die de mentale gezondheid ondersteund en daarom stelden wij deze vraag aan de wooninfluencers:  “Hoe denk je dat de toenemende aandacht voor mentale gezondheid de inrichting van onze woonruimtes zal veranderen?”

1. Persoonlijke en betekenisvolle ruimtes

De meest genoemde trend, gekozen door 36% van de influencers, is dat woonruimtes steeds persoonlijker en betekenisvoller zullen worden ingericht om emotioneel welzijn te ondersteunen. Deze trend benadrukt het belang van het omringen met items die vreugde en warmte brengen, zoals familiefoto’s, erfstukken en persoonlijke kunstwerken.

Wooninfluencer Mireille Roelands Bonjer: “Een huis is niet langer alleen een plek om te wonen; het is een weerspiegeling van wie we zijn, bij ons past en wat ons echt gelukkig maakt.”

2. Rust en ontspanning met natuurlijke elementen

33% van de influencers verwacht dat interieurs meer gericht zullen zijn op thema’s als rust en ontspanning, met het gebruik van kalmerende kleuren en veel natuurlijke materialen. Aardetinten, groen, hout en linnen worden populaire keuzes om een rustgevende sfeer te creëren, terwijl het gebruik van planten en grote ramen die natuurlijk licht binnenlaten blijft toenemen. Biophilic design blijft hiermee een vast onderdeel van moderne interieurs. Dat bleek ook uit een eerdere poll. Het buitenleven wordt een verlengstuk van de woonruimte. Niet alleen binnen, maar ook buitenruimtes krijgen steeds meer aandacht. Balkons, terrassen en tuinen worden gezien als waardevolle uitbreidingen van het woonoppervlak, waar bewoners tot rust kunnen komen en frisse lucht kunnen inademen. In de nasleep van de COVID-19-pandemie, is het goed te verklaren dat deze trend is ontstaan, toen we opgesloten zaten wilden we wel het gevoel van het buitenleven thuis kunnen ervaren.

3. Multifunctionele ruimtes

Met 15% van de stemmen benadrukken influencers de blijvende behoefte aan multifunctionele ruimtes. De Covid-19 pandemie heeft de manier waarop we onze huizen gebruiken drastisch veranderd en de vraag naar ruimtes die zowel werken als ontspannen mogelijk maken blijft actueel. Het draait hierbij om flexibiliteit en het vinden van een gezonde (werk/leven) balans in huis.

5. Minimalistische interieurs

Ook de minimalistische inrichting blijft een belangrijke trend. Minder spullen betekent minder prikkels, minder opruimen en daardoor minder stress. Minimalisme wordt gecombineerd met zachte kleuren om een ruimte te creëren die rust en helderheid bevordert.

Lees ook de blogs van Wooninfluencer Koen over minimalisme in je interieur:

6. Technologie die welzijn ondersteunt

De toepassing van technologie in huis krijgt een nieuwe functie: het bevorderen van welzijn. Denk aan slimme verlichting die het natuurlijke dagritme volgt en geavanceerde geluidssystemen die rustgevende geluiden afspelen. Deze innovaties dragen bij aan een omgeving die mentale gezondheid ondersteunt en bevordert.

Een blijvende verandering

De trend naar interieurs die mentale gezondheid bevorderen, wordt niet gezien als een voorbijgaande hype. Het benadrukt een blijvende verandering in de manier waarop mensen hun woonruimtes gebruiken en ervaren. Een huis is niet langer alleen een plek om te wonen; het is een toevluchtsoord en een plek die rust, comfort en welzijn biedt.

De Volksgezondheidstoekomstverkenning noemt de druk op de mentale gezondheid een van de grootste gezondheidsrisico’s voor de toekomst en speelt in alle leeftijdscategorieën. Bron: RIVM.

Het is daarom te verwachten dat de trend zich nog lange tijd zal doorzetten.

Voor meer informatie, beeldmateriaal of interview aanvragen, neem contact op met: Stephanie Hopmans, info@wooninfluencers.nl

Ook leuk om te lezen!

Ik ben Stephanie en ik doe al ruim 25 jaar marketing voor verschillende bedrijven. Veel van deze bedrijven opereerden op de huizenmarkt, dus ik heb altijd een verbinding gehad met Wonen. Ik hou van huizen kijken, verbouwen en creatief bezig zijn met mijn huis. Ik vind het vooral ook leuk om dit te kunnen delen. Daarnaast ben ik samen met mijn partner in crime Ronald Barends, oprichter van Wooninfluencers.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • nieuwsbrief
  • nieuwbrief
  • nieuwsbrief
  • nieuwsbrief
  • nieuwsbrief
  • nieuwsbrief
  • nieuwsbrief
Ben je benieuwd wat Cluttercore is?

We houden je met onze nieuwsbrief om de week op de hoogte van de TOP 3 blogs. Meld je aan en je bent altijd op de hoogte van de beste, meest gelezen en trending blogs van onze wooninfluencers.

Naam(Vereist)