Verbouwen kan een van de meest chaotische en stressvolle projecten in je leven zijn. Verschillende partijen over de vloer, spullen die te vroeg of te laat geleverd worden, en altijd weer dat ene ontbrekende schroefje. Toch kan het ook anders. Dankzij een onverwachte wending op mijn werk, ontdekte ik hoe agile werken zelfs bij een verbouwing van mijn huis verrassend goed toepasbaar is.
Toen er vorig jaar een interim agile coach en scrum master van de Agile Scrum Group bij ons op kantoor werden ingehuurd om ons scrum bij te brengen, raakte ik er volledig van in de ban. Niet alleen omdat zij onze manier van samenwerken binnen enkele weken totaal wist te verbeteren, maar vooral omdat ik hun aanpak zo praktisch vond. In kleine stappen werken, duidelijke prioriteiten stellen, visueel overzicht creëren, en vooral: samenwerken op basis van vertrouwen. Toen ik even later thuis een flinke verbouwing voor de kiezen kreeg, dacht ik meteen: ik ga dit agile aanpakken.
Van backlog tot badkamer
Aan de keukentafel maakten mijn partner en ik een backlog. We schreven alle taken op post-its: van muren schilderen tot het ophangen van de lampen. Vervolgens bepaalden we samen wat prioriteit had. De klussen die we zelf konden doen, legden we in de sprint planning. De rest werd verdeeld onder de aannemer, elektricien en loodgieter. Zo hielden we het overzicht en wisten we steeds precies waar we stonden.
Kanban op de muur
Om alles goed te kunnen volgen, maakten we een simpel Kanban-bord. Drie kolommen: To Do, In Progress en Done. De aannemer vond het eerst wat vreemd, maar begon al snel zelf zijn taken te verplaatsen. Het visuele overzicht gaf rust. Iedereen wist wat er moest gebeuren, wat er liep, en wat al afgerond was. En onze korte dagelijkse afstemming zorgde ervoor dat kleine problemen niet groot werden.

Pull planning voor de badkamer
De grootste uitdaging was de badkamer, waar vijf verschillende vakmensen moesten samenwerken. In plaats van zelf een planning te maken, organiseerden we een pull planning. Op de muur hingen we een tijdlijn, en iedere vakman noteerde zijn taken en plakte ze zelf op de juiste plek. Daardoor ontstond er draagvlak, eigenaarschap en overzicht. Binnen een kwartier hadden we een realistische planning die voor iedereen werkte.
Retrospective met een kop koffie
Aan het eind van elke dag deden we een mini-retrospective. Wat ging goed, wat moest anders? Soms waren het kleine dingen, zoals gereedschap op een vaste plek leggen. Andere keren kwamen we erachter dat een levering beter op een later moment kon komen. Dankzij die reflectie bleven we flexibel en voorkwamen we fouten.
Meer dan een verbouwing
Wat begon als een werktraining, werd uiteindelijk een compleet andere manier van denken en werken en dus niet alleen op kantoor. Het heeft mijn verbouwing niet alleen soepeler laten verlopen, maar ook een stuk leuker gemaakt.
Ook interessant om te lezen:
Alleen heb je maar een maand de tijd, want dan moet je uit je huidige huis vertrekken.Is dit onmogelijk? Nee zeker niet. Het komt alleen wel aan op een goede planning, en nog belangrijker, de juiste mindset.